Meer wisten-jullie-datjes - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Judith Kakebeke - WaarBenJij.nu Meer wisten-jullie-datjes - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Judith Kakebeke - WaarBenJij.nu

Meer wisten-jullie-datjes

Blijf op de hoogte en volg Judith

20 Oktober 2012 | Nepal, Kathmandu

Lieve allen,

Nogmaals dank voor alle hartverwarmende reacties, ik beleef er hier veel plezier aan dat jullie me zo volgen!

Ditmaal maar weer een verslag in de vorm van 'wisten jullie datjes'.
Heb nl. zoveel ervaringen, gedachten e.d. te delen, dat ze anders niet echt in kort verslag te vatten zijn ;-)

Wisten jullie dat:
- ik blij ben dat ik hier 6 weken ben!
- een andere vrijwilliger die gelijk met mij startte, nl. morgen al naar huis gaat, daar zou ik zelf echt geen bevredigend gevoel bij hebben
- hij dit eigenlijk ook niet echt heeft, maar het werk hem weer roept...
- ik bij mij niet weet in hoeverre dat misschien ook het geval is, maar ik daar nu totaal niet mee bezig ben (sorry collega's :-))
- er nog 2 vrijwilligers dit weekend vertrekken en er maar 1 nieuwe bijkomt, dan zijn we nog maar met 4!
- dit op zich ook wel goed uitkomt, want vanwege het Dashain festival zijn er meerdere projecten (de scholen en women empowerment) gesloten
- ik daarom de komende week elke ochtend naar de elderly home zal gaan
- dit vorige week behoorlijk veel indruk op me gemaakt heeft
- ik zodoende hoop dat ik daar veel nuttig werk kan verzetten
- ik de vrouwen van mijn klasjes echter ook wel mis gedurende deze periode, maar ik er vandaag gelukkig een paar nog even heb gezien
- we nl. vandaag op de school een kleine Dashain viering hadden
- ik op weg hierheen eens een keer degene was die de weg kon wijzen!
- wij vrouwen toen helemaal zijn omgetoverd tot Nepalese vrouwen: aangekleed met een traditionele sari, sieraden en een tika hebben gekregen
- we ook verwend zijn met lekkere versnaperingen
- we ook mee moesten dansen, maar we daar allemaal niet heel happig op waren :-)
- ik daarna naar de Big Stupa (ofwel Boudhanath) ben gegaan en ik daar een hele tijd heb rondgelopen en gezeten
- het bijzonder was, want alhoewel het erg toeristisch is daar, straalt de plek ook een hele bijzondere en magische sfeer uit, waar ik me erg prettig bij voelde
- er daar ergens ook yoga en meditatie lessen worden gegeven, waar ik misschien binnenkort eens aan ga deelnemen
- het ook bijzonder was om het gezang/gebed/de muziek e.d. van de monniken mee te maken
- ik daar opeens een lokale gids tegenkwam die ik bij de zonsopgang bij Pokhara had ontmoet
- ik hem eerst niet eens kon plaatsen, met alle mensen die ik hier steeds ontmoet
- ik gisteren naar de Monkey Temple (ofwel Swayambhunath) ben geweest
- dit me op de heenweg met lokaal vervoer wel 3 uur kostte om daar te komen....
- ik dit eigenlijk helemaal niet erg vond, want gewoon ervaren hoe dat gaat en de mensen en het verkeer kijken, voor mij al een belevenis op zich is
- ik voor de zekerheid terug maar wel de taxi heb genomen, om niet in mijn eentje ergens in het donker vast komen te zitten...
- het toen maar 3 kwartier duurde en we ook een hele andere route namen.... Ik daarom het idee heb dat de route met de lokale bussen behoorlijk om was :-)
- toen ik bij Swayambhunat de trappen omhoog liep, een aapje mijn flesje water uit mijn handen griste....
- ik blij was dat dit maar mijn flesje was, ik had nl. ook mijn camera in mijn hand!
- ik het daarna wel een beetje spannend vond met al die aapjes om me heen, maar het gelukkig allemaal goed is gegaan ;-)
- we donderdag een uitstapje met de staf van Idex (de organisatie) hebben gemaakt naar de Sanga Shiva Statue
- dit voelde als een soort schoolreisje ;-) zelfs inclusief de lunchpakketen e.d.
- ik daarvoor een nieuwe outfit had gekocht, samen met een van de project executives
- de anderen van de staff dit me allemaal ook prachtig vonden staan
- ik zelf het idee heb dat het redelijk wijd zit en me aan de dikke kant maakt, maar dat hier zo hoort te zitten :-)
- we toen langs een prachtige route langs rijstvelden e.d. naar beneden zijn gelopen richting Bhaktapur
- we daar toen niet meer geweest zijn Sumesh, maar ik dat zeker ergens de komende tijd alsnog ga doen!
- we overal mensen met geiten tegenkomen, die geen lang leven meer zullen hebben...
- deze nl. vanwege het festival geofferd gaan worden
- ik hiervan vandaag zelfs iets van voorbereidingen heb gezien....
- de anderen hiernaar niet echt konden kijken, maar ik hierdoor juist wel gefascineerd was
- ik graag foto's bij dit reisverslag zou plaatsen, maar op de een of andere manier ik geen foto's meer kan plaatsen, terwijl ik nog ruimte zou moeten hebben
- ik dit aan het uitzoeken ben en hoop dat ik binnenkort alsnog foto's kan plaatsen, want ik had juist een heleboel mooie geselecteerd!
- (voor de Facebook gebruikers) er op mijn Facebookpagina ook een aantal mooie (de meeste tenminste ;-)) foto's met mij erop te vinden zijn, die door anderen getagd zijn
- ik zoals de meeste mensen hier, nu ook wel een beetje last krijg van mijn keel vanwege alle stof hier in Kathmandu
- dit misschien ook wel komt, omdat het de laatste dagen hier 's avonds toch best wel afkoelt
- het overdag echter heerlijk weer is, waardoor ik alleen van het buiten rondlopen toch al wel een beetje bijgekleurd ben en niet meer helemaal zo wit als de sneeuw op de bergen ;-)
- het klaslokaal van mijn middagklas niet meer is, dit is nu een klein winkeltje geworden!
- dit na de vakantie vanwege het festival daarom in een ander gebouw zal zijn en de groep wrs. samengevoegd wordt met een andere
- ik benieuwd ben hoe dit dan zal gaan, want dan is mijn collega vrijwilliger er niet meer en draai ik de klas alleen
- er dan altijd nog wel hulp is bij vertaling e.d. van de project executive, dus dat dit vast helemaal goed zal komen
- ik de ochtenklas immers ook alleen doe en dat naar mijn idee prima gaat!
- ik eerder deze week het huis van 1 van de leraressen op de government school heb bezocht
- ik hier aangenaam door werd verrast, ze heeft een prachtig huis en zelfs een hond en 3 konijnen als huisdier
- we a.s. woensdag ook nog zijn uitgenodigd voor een bezoek bij de director van de government school
- het erg leuk is om op deze manier ook bij mensen thuis te komen
- ik vandaag dacht dat ik eindelijk de weg naar het vrijwilligershuis wel zo'n beetje kon dromen
- ik daarom wrs. met teveel zelfvertrouwen en te weinig opletten rondliep, want juist toch een verkeerd straatje inliep ;-)
- ik de juiste weg gelukkig heel snel weer terugvond
- ik mijn was gisteren met de hand heb gedaan en dat eigenlijk best wel meevalt!
- ik alleen hoop dat ik de zeep goed heb uitgespoeld, want ik daarover twijfel
- de was in ieder geval heerlijk ruikt :-)
- ik goed aan het kijken ben hoe ik jullie sponsorgeld zo nuttig mogelijk kan inzetten
- ik jullie hierover later zal informeren
- ik vast nog veel meer te vertellen heb, maar er voor nu toch maar weer even mee stop
- mijn douche- en bedtijd hier namelijk al weer aan het naderen is haha
- ik morgen ook weer uitgerust op pad wil naar de elderly home, dit begint nl. ook vroeger dan ik met de school gewend ben
- het daar nl. vooral ook fysieke arbeid is
- ik jullie voor nu dus maar gedag zeg
- ik weer uitkijk naar jullie reacties
- ik ook benieuwd ben naar babynieuws, maar het volgens mij nog stil is op dat front

Namaste!

Liefs,
Judith

  • 20 Oktober 2012 - 17:12

    Heleen:

    Hoi Judith,
    Ontzettend leuk om je verslagen te lezen en je foto's te bekijken! Geweldig!
    Liefs,

    Heleen

  • 20 Oktober 2012 - 22:07

    Trees Kakebeke:

    Wat maak je toch veel indrukwekkende dingen mee zeg, heel bijzonder. Als ik het verslag zo lees heb je het goed naar je zin en doe je het hartstikke goed allemaal, complmenten hoor. Voor ons is het ontzettend leuk om je verslagen en foto's (Facebook) te bekijken. Wij beleven hier veel plezier aan en blijven zo goed op de hoogte. Geniet nog van de resterende tijd in Nepal. Groetjes en liefs van Pa en Ma

  • 21 Oktober 2012 - 11:23

    Kim :

    Hi Judith,

    Fantastisch om te lezen hoe het jou vergaat in Nepal. Ook een erg leuke schrijfvorm, die ditjes en datjes. En wat heb je al veel beleefd. Alhoewel ik daar niet aan getewijfeld heb. Super dat er ook veel stoere acties bij zitten, good for you! En op het gebied van leven en werken in een andere cultuur is veel voor me herkenbaar. Vooral heel erg veel genieten en alles maar laten komen zoals het komt, maar dat lukt je heel aardig.
    Op het babyfront is het inderdaad nog rustig en wie weet gaat dat ook nog even duren. Ik neem het ook maar zoals het komt ;-)

    Liefs,
    Kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Vrijwilligerswerk met Activity International

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2016

Thuis.....

08 Augustus 2016

Open heart, clear mind?

26 Juli 2016

'Niet-weten'

22 Juli 2016

Ik begrijp de wereld niet.....

22 Juli 2016

Excuses en afmelden
Judith

De tijd voordat ik naar Nepal ga, gaat nu stiekem toch best wel snel. Zo langzamerhand dus maar wat extra voorbereidingen treffen, waaronder deze website aanmaken! Zal proberen hier mijn vorderingen en ervaringen bij te gaan houden.

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 42759

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 18 November 2012

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: