Tripje naar Pokhara! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Judith Kakebeke - WaarBenJij.nu Tripje naar Pokhara! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Judith Kakebeke - WaarBenJij.nu

Tripje naar Pokhara!

Blijf op de hoogte en volg Judith

14 Oktober 2012 | Nepal, Kathmandu

Namaste!

Gisteren terug gekomen van een weekendje Pokhara, het was de 2 x ruim 6 uur in onze prive bus zitten meer dan waard!! Had het zelf niet erg gevonden om met lokaal vervoer te gaan, maar het was toch wel erg lekker en relaxt op deze manier. Niet gebonden aan vaste tijden, we konden zelf afspreken wanneer we weg wilden e.d.. En er was plek in de bus voor 10 en wij waren met ons 3-en, dus hadden heerlijk de ruimte!
Een andere optie was nog vliegen geweest, maar ik vind het altijd wel erg leuk om via de weg te gaan, op deze manier zie je erg veel van het land, de mensen, de leefgewoontes, e.d. en dat blijft toch altijd enorm indrukwekkend. Heb dit op eerdere reizen natuurlijk vaker gezien, maar voelt op de een of andere manier nu anders, omdat het lijkt alsof ik er nu meer onderdeel van uitmaak omdat ik hier 6 weken verblijf en ook "werk". Realiseer me natuurlijk terdege dat ik dit absoluut niet kan vergelijken met mensen die hier echt wonen.....

Een aantal zaken die opvallend blijven:
Mensen die zich in de rivier of sterker nog, bij de enige waterbrom in de village (vlak langs de weg) aan het douchen zijn. Weliswaar met onderkleding aan, maar voor de rest gewoon in het openbaar langs de drukke weg.
Huizen waarvan wij ons niet kunnen voorstellen dat ze bewoond zijn, maar dat is toch echt wel het geval. Dan realiseer je je toch weer hoe goed wij het hebben en hoe bevoorrecht we zijn dat we in Nederland zijn geboren. Alhoewel ik me afvraag of dat echt in alle gevallen zoveel beter is, want daardoor zijn we ook verwend geraakt en klagen we veel eerder als iets niet gaat zoals we willen.....
Wc's langs de weg, waar de geur je bijna bedwelmd, maar ook dat went ;-) En als je moet, dan moet je! Voordeel van het bodypumpen, de squads zorgen ervoor dat ik beter dan ooit boven een wcpot of een gat kan hangen....

Een verslagje van het weekend:
Het tripje was dus erg geslaagd! Kathmandu is op zich een prima plek, maar na een klein weekje hier was ik er wel aan toe om even op een wat rustigere plek te zijn en wat frissere lucht in te ademen. En dat hebben we ruimschoots kunnen doen, wat een heerlijke plek is Pokhara om te zijn. Wil daar echt nog wel eens heen!

Vrijdagmorgen rond 5 uur vertrokken en een schitterende tocht door/over de bergen gehad. Af en toe hou je ook echt wel je hart vast, met inhaalacties die we in Nederland niet in ons hoofd zouden halen. Maar als je hier kan rijden, kan je volgens mij overal rijden!

Het voordeel van zo vroeg weggaan, is dat je ook op tijd aankomt. Tegen half 12 waren we in het hotel en voordat ik het goed en wel in de gaten had, was ik al onderweg om te gaan paragliden! Had daar van een andere vrijwilliger in het huis verhalen over gehoord en foto's van gezien en dat maakte me wel enthousiast. Wist alleen nog niet zeker of ik dat ook zou durven, maar toen ik er in het hotel naar informeerde, vleek er op dat moment een plekje te zijn, want iemand had gecanceld. Dus binnen 2 minuten zo ongeveer stond er een auto klaar om me op te pikken. Was wrs. maar goed ook, want de kans was aanwezig geweest dat ik me anders nog had bedacht. En ik had het echt niet willen missen, was zo'n mega gave ervaring!! Zie ook een aantal foto's bij dit verslag en ja, Leontine, hier uiteraard foto's van mezelf ;-) Want anders geloven jullie misschien niet dat ik dit echt heb gedaan!

Aangezien de andere 2 niet wilden paragliden, hadden zij andere plannen gemaakt en ben ik er de rest van de middag lekker in mijn eentje op uitgetrokken. Was ook wel lekker, op zich kun je hier in het huis je ook best wel even terugtrekken en zijn de ritmes qua projecten ook wel verschillend waardoor je niet constant op elkaars lip zit, maar even alleen lunchen en een praatje aanknopen met de ober in mijn beste Nepali was ook erg leuk! En daarna ging ik voor een ommetje langs het meer, maar daar kwam niet heel veel van terecht want toen werd ik al snel aangeklampt door een allervriendelijkste dame met allerlei sieraden. Mijn eerste poging tot het zelf en in mijn eentje afdingen, is daarmee een feit geworden ;-) Heb er wel redelijk wat af kunnen krijgen, maar denk dat ik haar ook een hele leuke dag heb bezorgd haha. Wat is het toch moeilijk om dat spelletje te spelen als je dat niet gewend bent. Maar ik heb nog 5 weken om er beter in te worden!

Toen ik terugliep naar het hotel, bedacht ik me spontaan dat ik wel een massage kon nemen. Ging eigenlijk het zaakje binnen om te informeren naar mogelijkheden voor yoga of meditatie lessen, maar dat redde ik helaas niet in de korte tijd dat ik er was. En ze hadden ook massages en dat kon ik eigenlijk na zo'n lange busrit en de vliegtuigreis e.d. nog wel beter gebruiken. Heerlijk!

Gistermorgen dan naar de zonsopgang gekeken en dat was zo mooi! Heb er alleen weinig foto's van, want had tijdens het paragliden zoveel foto's gemaakt, dat mijn acccu leeg was voordat de zon op was.... Balen, maar ik kan de foto's van 1 van de anderen overnemen. En op deze manier heb ik er heerlijk van kunnen genieten, zonder door de camera heen te hoeven kijken. Wel zo relaxt eigenlijk ook ;-)

Na de zonsopgang nog een tour door Pokhara gedaan, o.a. naar de Peace Pagoda, die bovenop een berg staat, schitterend! En naar een waterval en grotten geweest, maar die laatste ben ik toch maar niet binnengegaan. Was erg donker en glibberig, dus dat leek me niet zo verstandig.

Na een vroege lunch weer in onze prive bus gestapt en in het donker weer in het zo andere Kathmandu aangekomen. Blijft bizar, al het verkeer, lawaai, koeien er dwars doorheen, mensen die zonder angst oversteken, ik ben aan dat laatste trouwens nog niet zo gewend. Zeker niet omdat ze hier links rijden en ik elke keer nog moet nadenken over welke kant ik nu ook alweer moet kijken.....

Deze morgen kon ik weer eens lekker rustig aandoen, degene van de staff die normaal gesproken yoga geeft, had deze morgen langer slaap nodig....
Dus rustig aan kunnen ontbijten en me voorbereiden en dan zometeen weer onderweg om aan de slag te gaan, kijk er weer naar uit! Dat is tenslotte ook waarom ik hier ben!
Eens kijken hoe het zal gaan, een andere vrijwilliger met wie ik de laatste dagen samen reisde naar de ochtendlocatie, vertrekt vandaag. Dus ik ga heldhaftig alleen de juiste bus aanhouden en een seintje geven als ik uit moet stappen. Ga voor de zekerheid maar iets eerder weg ;-) En hoop dat ik een beter plekje kan bemactigen, want de andere dagen reed ik achteruit en dan is het een beetje moeilijk te zien waar je bent.... :-)

Fijne zondag voor jullie allen en tot een volgend verslag of reacties, die ik erg leuk vind om te lezen!

Liefs,
Judith


P.S.
Meer foto's van mezelf volgen ook nog hoor, had me ook al bedacht dat die er nu nog niet waren..... Maar wil natuurlijk in de klas e.d. niet meteen met mijn camera aan komen zetten en ben op zich ook nooit zo dol op foto's van mezelf. Maar dat maakt het voor jullie natuurlijk wel beter voor te stellen, dus wordt aan gewerkt!

Het aantal foto's hadden er eigenlijk meer moeten worden, maar de computer viel gisteravond al een paar keer uit en vanmorgen helaas ook. Wordt vervolgd op een ander moment!
En titels bij de foto's plaatsen heb ik nu ook geen tijd meer voor, maar spreekt allemaal redelijk voor zichzelf :-)

  • 14 Oktober 2012 - 09:29

    Ton Kagenaar:

    krijg heimwee van je verslagen.
    je zal merken dat je NEPAL in je hart sluit.
    heerlijk om over plekjes te lezen waar ik ook verschillende keren geweest ben.
    zie de mensen, wegen en verkeer voor me.
    ben gelijk me foto's gaan zitten bekijken.

    groet en zie naar je volgende nieuwsbrief uit.

    ton kagenaar (hospice)

  • 14 Oktober 2012 - 12:39

    Manon:

    Ik dacht dat jij aan het werk was daar......heel gaaf om ook het land vanuit de lucht te kunnen zien en tijd te hebben om naast je vrijwilligerswerk ook de omgeving te kunnen ontdekken. Geniet ervan, het is voorbij voor je er erg in hebt.

    O ja, in Nederland heeft de zon inmiddels plaats gemaakt voor een hoop regen...

    Groetjes Manon

  • 14 Oktober 2012 - 15:42

    Heleen:

    Wat ontzettend leuk om je verslagen te lezen en naar je foto's te kijken! Veel plezier nog!

  • 15 Oktober 2012 - 08:54

    Judith:

    Volgens mij heb je een fantastisch wkend gehad! Cool zeg dat paragliden!! Werkse deze week, en hopelijk ga je het reizen in je uppie redden!

    Gr. Judith

  • 18 Oktober 2012 - 18:03

    Almiera Rappold:

    Fantastische uitzichten Judith!! Mooie foto's!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Vrijwilligerswerk met Activity International

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2016

Thuis.....

08 Augustus 2016

Open heart, clear mind?

26 Juli 2016

'Niet-weten'

22 Juli 2016

Ik begrijp de wereld niet.....

22 Juli 2016

Excuses en afmelden
Judith

De tijd voordat ik naar Nepal ga, gaat nu stiekem toch best wel snel. Zo langzamerhand dus maar wat extra voorbereidingen treffen, waaronder deze website aanmaken! Zal proberen hier mijn vorderingen en ervaringen bij te gaan houden.

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 587
Totaal aantal bezoekers 42824

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 18 November 2012

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: